Heiframe werkschip Thomas.
Van der Zalm Metaalindustrie heeft de opdracht gekregen om een Heiframe te ontwikkelen aan boord van het werkschip ‘Thomas’ van Van den Biggelaar Grond- en waterbouw. Vroegh-edc heeft voor dit project de engineering gedaan van 3D concept ontwerp, 3D detaillering tot en met bijna 70 werktekeningen om het heiframe te kunnen fabriceren. De sterkteberekeningen zijn in samenspraak uitgevoerd door PT-Structural. Het heiframe voldoet aan de NEN-EN 1990 en zal worden voorzien met CE-markering.
Van der Zalm Metaalindustrie B.V.
Zeer nauwkeurig en veilig positioneren van buispalen
Het heiframe wordt ingezet voor het veilig en nauwkeurig positioneren van buispalen met een diameter variërend van Ø900mm tot Ø1820mm en een maximaal gewicht van 30 ton. Zodra de buispaal is geklemd in de wielgeleiding, kan het ruim 500mm naar voren en achteren bewegen en tevens naar stuur,- en bakboord. Daarnaast heeft het een functie om het heiframe geheel open te zetten zodat het trilblok kan passeren en de buispaal in één run op diepte gebracht kan worden zonder onderbrekingen.
Het heiframe bestaat uit een demontabele dekbalk en een onderbalk gemonteerd tussen de fender constructie op de boeg. De twee armen glijden over deze balken en verzorgen de beweging naar stuur,- en bakboord. Instelbare geleidewielen zijn weer opgehangen aan deze armen en verzorgen de beweging naar voren en naar achteren. Verder is het heiframe voorzien van werkbordessen en trappen om de werkzaamheden rondom de buispaal veilig uit te kunnen voeren.